Kids'Skills


De methode ‘Kids’ Skills’ van Ben Furman.
 
Kids’ Skills is een methode waar het kind in het middelpunt staat, een methode waar gekeken wordt naar wat het kind kan leren, opbouwen en ontwikkelen.
Kinderen leren op een positieve, constructieve manier problemen te overwinnen door nieuwe vaardigheden te leren.
Kids’ Skills is gebaseerd op het idee dat kinderen eigenlijk geen problemen hebben,alleen vaardigheden die zij nog niet hebben geleerd. Dat betekent dat de meeste problemen waar kinderen mee worden geconfronteerd- angsten, slechte gewoonten of stoornissen kunnen worden gezien als vaardigheden die onvoldoende ontwikkeld zijn. Door relevante vaardigheden aan te leren, overwint het kind de problemen die daarmee samenhangen.
Om Kids’ Skills op een goede manier te kunnen gebruiken, is het belangrijk om een
nieuwe manier van denken eigen te maken. Bij Kids’ Skills worden beschuldigende
vingers voorkomen. Er wordt niet veel aandacht besteed aan het zoeken naar de
oorspronkelijk oorzaak van het probleem van het kind, de methode concentreert zich op
wat het kind moet leren.
Er staat centraal dat het kind wordt geholpen om vaardigheden te leren, tegelijkertijd
heeft deze benadering positieve effecten op de omgeving waarin het kind opgroeit, de
methode stimuleert volwassenen en andere kinderen om het kind steun te bieden en het
kind te helpen bij het leren van de vaardigheid.
Binnen de methode wordt van de kinderen verwacht dat ze actief deelnemen aan alle
beslissingen en keuzes die betrekking hebben op hun eigen ontwikkeling. Het kind is dus
medeverantwoordelijk voor het verloop van het proces.
Daarnaast wordt Kids’ Skills gekenmerkt door openheid. Het voordeel van deze openheid
is dat iedereen, het kind zelf, volwassenen en de vrienden van het kind met elkaar
meewerken aan het ondersteunen van het kind terwijl het de vaardigheid leert.

Op de Firtel wordt Kids'Skills toegepast in elke leeromgeving en in dit schooljaar verbinden we Kids'Skills met Oplossingsgericht Werken. 
Zoeken