Cluster 7-8

Van links naar rechts op de foto: Ivanka Oosterloo (groep 7), Stan Kroeze (groep 8) en Jacqueline Cuypers - van Montfort (groep 9 en ondersteuning).

Welkom!

Wij werken in een groep 7 en een groep 8. De leerlingen werken een groot gedeelte van de dag in hun eigen groep. Tijdens de verwerkingsmomenten krijgen de leerlingen de mogelijkheid om in een de middenruimte tussen de bovenbouwlokalen de les te verwerken. Tijdens de verwerking van de lessen heeft de leerkracht de mogelijkheid om een groep leerlingen extra instructie te geven.

Rekenen, spelling en taal
Sinds dit jaar werken wij met de methode Pluspunt voor het vak rekenen. De kinderen volgen op een passend niveau instructie en verwerken de instructie in het werkboek. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan automatiseren: de leerlingen werken in een werkboek aan het inoefenen van (basis)vaardigheden van het rekenen. Dit doen we zoveel mogelijk adaptief en aangepast aan de behoefte van de leerlingen. Tijdens spelling maken wij op school gebruik van de methode Staal. De leerlingen leren over spellingscategorieën en woordenschat vanuit verschillende thema’s. De leerlingen zijn in staat om hun eigen leerweg te volgen en zijn eigenaar van hun leren. Wij, de leerkrachten, begeleiden de kinderen persoonlijk en dagen ze uit. Voor taal en begrijpend lezen gebruiken wij Jeelo. Op die manier zorgen we voor geïntegreerd onderwijs. Zowel de woordenschat als opdrachten sluiten aan bij het project. 


Jeelo
In de middagen werken we met Jeelo. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, leefstijl, EHBO, verkeer, tekenen, handvaardigheid komen geïntegreerd aan de orde. Ook is er, vaak middels een circuitvorm, extra aandacht voor taal en rekenen.
Elk project duurt ongeveer 6 weken. In die periode werken alle groepen tegelijk aan het project. De leerlingen werken projectmatig. Dat wil zeggen: de kinderen leveren een projectresultaat volgens vooraf gestelde eisen. Wij, de leerkrachten, volgen het proces nauwlettend en hebben een coachende rol. In het kader van burgerschap betrekken wij bewust organisaties uit de omgeving van de school. Zo gaan de leerlingen van de groepen 7 en 8 op bezoek bij zorgboerderij Ieëmeshoôf om kennis te maken met zorg binnen een kleinschalige vorm van dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking.
Jeelo biedt een eigen, digitale leeromgeving. Leerlingen krijgen hun eigen inlogcode en kunnen op elke plek werken, ook thuis. Leerlingen zijn door de aansprekende thema's en het actieve leren meer betrokken bij het onderwijs.

LIST lezen
Er wordt elke dag gelezen volgens de LIST methode. We besteden veel aandacht aan de leesmotivatie, leesbeleving en woordenschat. Voorlezen, samen lezen en zelf lezen is leuk en is belangrijk voor de verdere leesontwikkeling. Leerlingen uit de groepen 7 en 8 lezen zelfstandig of gaan tutorlezen met hun medeleerlingen uit de groepen 3, 4 en 5.We hebben een grote collectie boeken in onze eigen schoolbieb, waar ook boeken geleend kunnen worden voor thuis. 

Groep doorbrekend werken
Tijdens Jeelo, Engels en LIST werken we groep doorbrekend. Op deze manier leren de kinderen van elkaar en komen ze met alle andere leerlingen in contact. Wij kijken met meer ogen naar het kind en kunnen de kinderen op deze manier optimaal begeleiden. Bij de Engels lessen worden de kinderen van de groepen 6, 7 en 8 zelfs gecombineerd om een zo gericht mogelijk aanbod te kunnen creëren.
Cookie instellingen