Welkom op de website van basisschool De Firtel!
Van links naar rechts: Yentel van den Heuvel (groep 6), Erik Meeuwsen (ondersteuning groep 6), Anke Stultiens - de Laat (groep 5) en Bart Tulfer (groep 5)
Welkom!
Wij werken met een groep 5 en een groep 6. De leerlingen werken tijdens de instructies van de basisvakken in hun eigen groep. Tijdens de verwerkingsmomenten krijgen de leerlingen de mogelijkheid om in een de middenruimte de les te verwerken. Tijdens de verwerking van de lessen heeft de leerkracht de mogelijkheid om een groep leerlingen extra verlengde of verdiepende instructie te geven.
Rekenen, spelling en taal
Sinds dit jaar werken wij met de methode Pluspunt voor het vak rekenen. De kinderen volgen op een passend niveau instructie en verwerken de instructie in het werkboek. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan automatiseren: de leerlingen werken onder andere in een werkboek aan het inoefenen van (basis)vaardigheden van het rekenen, maar hiervoor gebruiken we ook werkbladen, digitale oefensites en spellen. Dit doen we zoveel mogelijk adaptief en aangepast aan de behoefte van de leerlingen. Tijdens spelling maken wij op school gebruik van de methode Staal. De leerlingen leren in een vaste opbouw spellingscategorieën, woordsoorten en werkwoordspelling. Voor taal en begrijpend lezen gebruiken wij Jeelo. Op die manier zorgen we voor geïntegreerd onderwijs. Zowel de woordenschat als opdrachten sluiten aan bij het project.
Jeelo
In de middagen werken we met Jeelo. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, leefstijl, EHBO, verkeer, tekenen, handvaardigheid komen geïntegreerd aan de orde. Ook is er, vaak middels een circuitvorm, extra aandacht voor taal, spelling en rekenen.
Elk project duurt ongeveer 6 weken. In die periode werken alle groepen tegelijk aan hetzelfde project. Dat wil zeggen: de kinderen leveren een projectresultaat volgens vooraf gestelde eisen. Wij, de leerkrachten, volgen het proces nauwlettend en hebben een coachende rol. In het kader van burgerschap betrekken wij bewust organisaties uit de omgeving van de school. Zo gaan de leerlingen van de groepen 5 en 6 op bezoek bij Rust In Roy om kennis te maken met zorg voor ouderen.
Jeelo biedt een eigen digitale leeromgeving. Leerlingen krijgen hun eigen inlogcode en kunnen op elke plek werken, ook thuis. Leerlingen zijn door de aansprekende projecten en het actieve leren meer betrokken bij het onderwijs.
LIST lezen
Er wordt elke dag gelezen volgens de LIST methode. We besteden veel aandacht aan de leesmotivatie, leesbeleving en woordenschat. Voorlezen, samen lezen en zelf lezen is leuk en is belangrijk voor de verdere leesontwikkeling. Leerlingen uit groep 5 en 6 lezen afhankelijk van hun AVI-niveau met een maatje of zijn zelfstandig aan het lezen. We hebben een grote collectie boeken in onze eigen schoolbieb, waar ook boeken geleend kunnen worden voor thuis.
Groepsdoorbrekend werken
Tijdens Jeelo, LIST en Engels (vanaf groep 6) werken we groepsdoorbrekend. Op deze manier leren de kinderen van elkaar en komen ze met alle andere leerlingen in contact. Wij kijken met meer ogen naar het kind en kunnen de kinderen op deze manier optimaal begeleiden.