Cluster 3-4

Van links naar rechts op de foto: Anne Schellekens (groep 4 met verlof tot maart), Peggy van der Beek - Geraats (groep 4), Sharona Bax (vervanging groep 4), Ankie Oude Tijdhof - Meuwissen (groep 3) en Sandra Vlassak - Slenders (ondersteuning middenbouw). Niet op de foto: Moniek in den Kleef (groep 3)


Welkom!

Groep 3 en 4 werkt samen met groep 5 in een leeromgeving. Iedere groep heeft zijn
eigen lokaal, waarin de instructies plaatsvinden. De verwerking kan plaatsvinden in de
eigen klas, maar ook in de middenruimte.
In de ochtenden werken we binnen de eigen groep vooral aan; lezen, rekenen, spelling,
taal en schrijven.

Rekenen
In groep 3 gaan we tijdens de rekenlessen aan de slag met splitsingen t/m 10 en ‘samen 10’ om een goede basis te leggen voor het maken van de erbij en eraf-sommen t/m 10. Deze moeten goed worden geautomatiseerd om vervolgens aan de slag te kunnen met sommen t/m 20. Ook krijgen de leerlingen inzicht in de getallenrij t/m 100. Deze doelen bereiken we vooral door handelend te werken met concreet materiaal, zoals splitsen met een heuse ‘splitsmachine’ en winkeltje spelen waarbij betaald moet worden met
brief- en muntgeld. Een deel van de verwerking vindt plaats in het werkboek.

In groep 4 bouwen we verder op de rekenvaardigheden die de kinderen al kennen. We
oefenen met sommen tot 100, zowel optellen als aftrekken, bijvoorbeeld 14 + 7, 39 + 45,
14 - 6 en 45 - 28. Daarnaast leren de kinderen hoe ze handig kunnen aanvullen tot het
volgende tiental. Ook besteden we veel aandacht aan klokkijken: zowel op de analoge als de digitale klok leren we tot en met de kwartieren, zoals kwart voor en kwart over.
Verder komen dit jaar de keersommen aan bod, te beginnen met de tafels van 1, 2, 5 en 10 en later ook de tafels van 3 en 4. We werken hierbij eerst spelenderwijs en met
materialen, zodat kinderen goed begrijpen wat ze doen. Vervolgens maken we steeds meer opdrachten in het werkboek, zodat de vaardigheden ook goed worden geautomatiseerd.

Taal/Lezen
In groep 3 start voor de meeste leerlingen het aanvankelijk leesproces. Sommige leerlingen zijn al met dit proces gestart in de kleuterperiode. Met behulp van het programma ZOEM van Veilig Leren Lezen gaan we aan de slag om alle letters te leren, deze te schrijven in schrijfletters en deze nieuwe letters samen te vormen tot nieuwe
woorden en zelfs zinnetjes. We gebruiken hiervoor veel coöperatieve werkvormen en leren van en met elkaar. De leerlingen van groep 3 zitten volop in het aanvankelijk leesproces. Ze starten met voor-koor-door lezen in de groep en stromen gedurendegroep 3 of 4 in bij het LIST-lezen. Iedereen doorloopt het leesproces op zijn/haar eigen niveau en tempo.

In groep 4 besteden we veel aandacht aan begrijpend lezen. De teksten worden langer
en uitdagender en we oefenen steeds meer met het écht begrijpen van wat we lezen. Kinderen leren vragen beantwoorden over de tekst, verbanden leggen en nadenken over
de betekenis van woorden en zinnen. Dit helpt hen niet alleen bij het lezen, maar ook bij andere vakken. Daarnaast werken we aan spelling en schrijven. We leren nieuwe spellingsregels en
passen die actief toe in onze schrijfopdrachten. Ook oefenen we met het schrijven van korte, duidelijke teksten, waarbij kinderen hun ideeën op een nette manier leren
verwoorden. Hierbij besteden we aandacht aan het correct gebruik van hoofdletters, punten, vraagtekens en uitroeptekens. Zo vergroten we niet alleen de technische vaardigheden, maar ook het plezier in lezen en schrijven.
In de middag werken we groepsdoorbrekend aan de verschillende Jeelo-
projecten. Jeelo is gebaseerd op drie pijlers: samen leven, samen werken en zelfstandig leren. Hierbinnen komen de volgende vakgebieden aan bod; begrijpend
lezen, wereldoriëntatie, muziek, beeldende vorming, techniek en burgerschap.

De leerlingen van groep 4 helpen de leerlingen van groep 3 met het lezen en verwerken van de ‘stenen’ en ‘stappers’. De verwerking vindt plaats in een circuit waarin de leerlingen op verschillende manieren de geleerde informatie kunnen verwerken en toepassen. Ook is er naast taal en rekenopdrachten ruimte voor spel, bouwen, muziek en creatieve verwerking.

SEO
Er is veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Onze
drie kernwaarden zijn: Zorgen voor jezelf, Zorgen voor de ander, Zorgen voor je omgeving. Deze kernwaarden staan centraal in alle groepen en zijn prominent zichtbaar
in elke groep. Twee keer in de week hebben we een klassenvergadering. Hierin worden sociale vaardigheden aangeleerd en kunnen groepsdoelen gesteld worden. Deze
vergaderingen bieden ook ruimte voor gesprekken rondom maatschappelijke
thema's.

Er is veel aandacht voor groepsvorming en de verschillende fases die een
groep hierin doorloopt. Door middel van Grip Op De Groep worden er
groepsactiviteiten gedaan die de samenwerking in de groep versterken
Cookie instellingen